Pauză de gânduri

Sesiuni de comunicari stiintifice la Facultatea de Filosofie cu ocazia zilelor Universitatii “Cuza”. November 2, 2011

Filed under: Jour' na! — elenabejinariu @ 8:27 am

Sambata, 22 octombrie a.c., intre orele 10.00 si 14.00, a avut loc sesiunea  de comunicari stiintifice „Modele teoretice si aplicatii practice in comunicare, relatii publice si publicitate”, in Sala de Comunicare si Relatii Publice a Facultatii de Filosofie si Stiinte Social-Politice, din cadrul Universitatii “Al. I. Cuza” (UAIC), din Iasi.

 

Aceasta manifestare se inscrie in seria de conferinte, colocvii nationale si internationale, organizate de Facultatea de Filosofie si Stiinte Social-Politice, cu ocazia implinirii a 151 de ani de la  infiintarea Universitatii “Cuza”. La sesiunea de comunicari  au participat: Asist.univ. Gradinaru Camelia, Lect. univ. dr. Bejan Ştefania, Lect. univ. dr. Grădinaru Ioan – Alexandru, Prof. univ. dr. Stănciulescu Traian. D., Asist. univ. drd. Tutui Viorel, Asist. univ. Vlasie Gheorghe,  Conf. univ. dr. Stan Gerard – Leonid  si moderatorul evenimentului: Conf. univ. dr. Gheorghe Ilie Fârte  de la Facultatea de Filosofie si Stiinte Social-Politice, din cadrul UAIC, impreuna cu Conf. univ. dr. Dan Stoica, prodecanul Facultatii de Litere a UAIC.

 

”Un dar care nu e o surpriza, nu ar mai trebui sa fie dar.”

 

 Sesiunea de comunicari a inceput cu prezentarea tezei “O perspectiva critica asupra darului digital” a d-nei Asist.univ. Gradinaru Camelia. Aceasta a explicat ce inseamna darul digital, acesta fiind format din sfaturile, informatiile gratuite si ajutorul pe care le oferim, nu numai prietenilor din lista de messenger, ci si altor utilizatori ai Internetului pe care s-ar putea sa nu-i mai intalnim niciodata. In ceea ce priveste problema “reciprocitatii de tip online, daca exista, chiar daca nu este in principal asteptata, ea provine, la un moment dat din partea grupului sau a comunitatii din care facem parte, sau in care ne situam, si nu neaparat din partea utilizatorului pe care noi l-am ajutat sau consiliat la un anumit moment dat.” spune asist.univ. Gradinaru Camelia al Facultatii de Filosofie si Stiinte Social-Politice, din cadrul UAIC.

 

Asist.univ. Gradinaru Camelia a  facut o comparatie a darului digital cu darul in sens traditional, care reprezinta un “schimb de servicii, obiecte, bunuri, inalienabile si unice, care presupun niste relatii destul de apropiate intre persoanele implicate”. In acelasi timp aceasta observa cateva probleme ale darului online: anonimatul destinatarului, oferirea lui catre un grup, iar nu unui individ, multiplicarea la infinit si lipsa surprizei, pe care darul traditional o are:”un dar care nu e o surpriza, nu ar mai trebui sa fie dar”.

 Asist.univ. Gradinaru Camelia a criticat termenii folositi de cercetatorii darului digital din mediul online, care folosesc un vocabular inadecvat, care pun accentul pe “sharing” iar nu pe “giving”.

 

Conf. univ. dr. Dan Stoica, prodecanul Facultatii de Litere a UAIC a intervenit si a facut unele precizari legate termeni: “Acum comunicarea e numai a spune, si nu a asculta. Dorinta celor mai multi utilizatori este de a spune. Informatia poate fi doar imprastiata, eu i-o dau si lui, dar imi ramane si mie. Informatia e imprastiata de aceea este “sharing”, dar e un termen prost gasit, pentru ca nu raspunde definitiei.”

Acesta a continuat discursul cu prezentarea temei:”Perspective asupra publicitatii”, in care a dezbatut cele trei perspective: cea venind dinspre publicitari, dinspre stiintele comunicarii si perspectiva vag existenta dinspre relatiile publice.

 

Apoi s-a vorbit despre tinta celor din Merketing: pietele , in timp ce publicurile sunt ale PR-istilor. “Publicitatea face parte din discursul de promovare realizat printr-un mixt promotional, unde se mai pot gasi constructia identitatii de masa, constructia brandului, si pe de alta parte evenimente sau participarea la evenimente. Discursul de promovare este o parte a discursului de PR pe componenta externa, deci este apanajul structurii de PR.” a explicat Conf. univ. dr. Dan Stoica prodecanul Facultatii de Litere a UAIC. De asemeni esecul unei creatii publicitare, care are continut obscen, ori contine un mesaj greu de descifrat, ii apartine PR-istului. “Nu publicitatea se face prin PR, ci PR-ul se poate face si prin publicitate. Lucrurile stau asa cum trebuie doar in domeniul stiintelor. Cercetatorii au avantajul ca stiu unde se gasesc si stiu sa-si exploateze instrumentele si capacitatile de investigare in orice domeniu. Publicitarii par a avea un complex de superioritate fata de PR-isti, iar Pr-istii par a avea un complex de inferioritate fata de publicitari.” concluzioneaza Conf. univ. dr. Dan Stoica.

 

“Cuvintele inca erau in masura sa genereze prin rezonanta efecte de “Sesam deschide-te!” si Sesam se deschidea.”

In continuare Asist. univ. Vlasie Gheorghe, a vorbit despre “Mono-logic si dia-logic in analiza discursului cotidian”,  in care a analizat editorialul scris de Adrian Nastase, in 2006, prin care acesta raspundea intrebarii “de ce nu si-a depus candidatura la functia de conducere a PSD, si l-a lasat pe Ion iliescu.”

Astfel in spatele multor cuvinte, prin rationament logic cititorul putea descoperea adevarul, acela, ca Nastase i-a promis lui Ion Iliescu asta si acum isi tinea promisiunea.

 

Prof. univ. dr. Stănciulescu Traian. D. a prezentat  un experiment, despre felul cum influenteaza sunetul si imaginea in reclame, de unde le vine puterea de persuausiune. Astfel, profesorul a aratat intr-un clip de 2 minute  cum se distribuie in diferite forme particole de faina aruncate pe un suport, in timp ce se aude un sunet de intensitati diferite. “La un moment dat, sunetul dispare, devine infra sau ultra-sunet, dar formele continua a se intampla, fenomenele formative se intampla.” explica Prof. univ. dr. Stănciulescu Traian. D.

 

 De asemenea, sustine profesorul, ca  sunetele muzicale genereaza astfel de forme si asupra apei, “iar corpul uman contine 70% apa, adica sange, plasma, etc. iar in plus de asta mai avem si o componenta, un cuantum fantastic de cristale lichide din membrana si citoplasma celulara si care se pozitioneaza in raport cu natura stimulului sonor si nu numai. In faza fusis a cuvantului, in aceasta faza, cuvintele inca erau in masura sa genereze prin rezonanta efecte de “Sesam deschide-te!” si Sesam se deschidea.”

Astfel comunicand, oamenii pot influenta prin vorbe starea de spirit a cuiva, ceea ce se poate aplica si in publicitate, printr-un mesaj anume, poti induce oamenilor starea de a cumpara sau face ceea ce ti se spune in spotul publicitar.

 

A urmat dna Lect. univ. dr. Bejan Ştefania cu teza: “Strategii ale clasei politice in fidelizarea media”, in care a punctat faptul ca diferentele dintre  televiziunea publica si cea privata sunt vizibile si in ceea ce priveste afinitatile politice.Iar amestecul unor oameni politici in media, care-si fac propriile televiziuni, este foarte mare, implicit modul in care o anumita clasa politica ii este livrata telespectatorului.

 

Conf. univ. dr. Stan Gerard – Leonid aprezentet “Puterea de persuasiune a imaginilor” in publicitate, astfel modul in care o imagine este prezentata publicului tinta va influenta felul in care acestia se vor raporta la brand. Dar nu trebuie omis faptul ca uneori imaginile sunt folosite pentru a minti, de aceea mesajul publicitar trebuie sa fie “o opera inchisa”, clar si indreptat catre publicul tinta al unui anumit brand.

 

Lect. univ. dr. Grădinaru Ioan – Alexandru a vorbit depre:”Multiplicarea formelor de participare in procesul democratizarii”, si a accentuat faptul ca “paticiparea cetateneasca nu este inca o alternativa in acest moment al democratiei”.

 

Asist. univ. drd. Tutui Viorel a tinut sa vorbeasca despre deliberarea democratica care doreste sa realizeze concomitent doua valori: egalitatea politica si deliberarea in lucrarea:”Cum sa deliberam? Intre dimensiunea argumentativa si cea reprezentativa a deliberarii democratice.”

Iar moderatorul sesiunii de comunicare: Conf. univ. dr. Gheorghe Ilie Fârte a prezentat problematica “Discursului civic libertarian ca ordine spontana.” si principiile dupa care comunicam. Un prim principiu este acela ca: “omul e o fiinta care actioneaza”, al doilea este “principiul dreptului de proprietate” si al treilea  este ”principiul non-agresiunii”.

Sesiunea de comunicare „Modele teoretice si aplicatii practice in comunicare, relatii publice si publicitate” sa incheiat cu o dezbatere asupra acestor principii.

 

Tot sambata, 22 octombrie a.c., a fost organizat colocviul national: „Filosofia si societatea cunoasterii”, in Sala de Consiliu a Facultatii de Filosofie si Stiinte Social-Politice a UAIC. Moderatorii acestei manifestarii au fost: lect. dr. Adrian Muraru si conf.dr. Dan Chitoiu.

Luni, 24 octombrie a.c., intre orele 16.00-20.00, in sala D306, din corpul  D al Universitatii “Al.I.Cuza”, va avea loc sesiunea de comunicari stiintifice:„Teorii si actiune politica”, moderata de conf. univ. Virgil Stoica.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s