Pauză de gânduri

Gustul copilului care fierbe în mămăligă March 23, 2013

Am citit astăzi romanul pseudo-autobiografic al Aglajei Veteranyi „De ce fierbe copilul în mămăligă”. Fără retorică, povestea copilului fiert este un antidot al fricii. El devine una cu pasta galbenă la fiecare reprezentație a mamei, care stă agățată de propriul păr, de cupola circului.

Însă, de fiecare dată, basmul este altul.de ce fierbe copilul in mamaliga

„Copilul se ascunde în sacul cu mălai pentru că îi e frică. Și pe urmă adoarme. Vine bunica și răstoarnă mălaiul în apa clocotită, ca să facă o mămăligă pentru copil. Și când copilul se trezește e gata fiert.

SAU
Bunica gătește și-i spune copilului: Ia seama la mămăligă și amestecă în ea cu lingura asta, eu mă duc să aduc lemne.
Cît lipsește bunica, mămăliga îi spune copilului: Sînt atât de singură, nu vrei să te joci cu mine?
Și copilul se urcă în oală.

SAU
Cînd a murit copilul, Dumnezeu l-a fiert în mămăligă.
Dumnezeu e un bucătar, locuiește în pământ și mănîncă morți. Cu dinții lui mari poate să roadă toate sicriele.”
(p.73)

„În pat mă gîndesc tot timpul că mama atîrnă acum de păr. Sora mea trebuie să inventeze mereu la COPILUL ÎN MĂMĂLIGĂ lucruri tot mai groaznice. Eu o ajut!

COPILUL ARE GUST DE CARNE DE GĂINĂ?
COPILUL SE TAIE ÎN FELII?
CUM E CÎND ÎI PLESNESC OCHII?

Pe urmă plîng.
Și sora mea mă ține strîns și mă consolează.”
(p.92)

„COPILUl FIERBE ÎN MĂMĂLIGĂ PENTRU CĂ A ÎNFIPT ÎN OBRAZUL MAMEI O FOARFECĂ!”
(p. 114)

„Copilul din mămăligă are un schelet de cîine, de care se tem toți.
Cînd se uită la cineva, acela devine el însuși un schelet.”
(p.134)

„COPILUL FIERBE ÎN MĂMĂLIGĂ PENTRU CĂ ARE O VOCE PLINĂ DE PIETRE.”
(p.166)

Romanul „De ce fierbe copilul în mămăligă” de Aglaja Veteranyi a apărut, în traducere, la editura Polirom în 2003. Costă 23 de lei. Sau gratis de la Biblioteca de Litere, cota I 20.301.
Se citește în cel mult 45 de minute.

Lectură plăcută!

 

Leave a Reply

